تمرینات حرکت صورت بدن

ساخت وبلاگ

اصول بازیگری

یك دید، بازیگری سه ركن اساسی دارد: حركت (بدن) بیان (صدا) و ذهن(تخیل و

تمركز و تفكر) تقویت بازیگر در این سه اصل تقریبا معادل است با ارائه بهتر و جذاب

تر نقش مربوط. اما برای تقویت این عوامل و در نتیجه توان بازیگری چه باید كرد؟

تمرین های زیر در این راستا مفید هستند:

1-تمرین های حركت: هدف از این تمرین

ها راحت شدن عضلات و رهایی از گرفتگی و ایجاد قابلیت انعطاف است. در سینما

شات ها و نماهای مختلفی در خدمت بازیگر هستند كه بازیگر میتواند بازی خود را

با نمای مربوط تطبیق دهد. مثلا در سینما بازیگر در نمای كلوز آپ نیازی به گرم كردن

پاها و دستها ندارد.اما در تئاتر تماشاگر مدام هنرپیشه را در نمای فول یا لانگ شات

می بیند(تمام قد و با قابلیت حركت). تمرین های كششی مناسب قبل از پرداختن

به نمایشنامه می تواند بازیگر را برای ایفای بهتر نقش آماده كند. غیر از حركات

درشت بدن عضلات صورت (میمیك) نیز نقش حائز اهمیتی در كیفیت ارائه بازی دارد.

حركت مردمك چشم ها،چرخش زبان در دهان،حركات ابرو تا حد امكان،حركت

درشت لبها و باز و منقبض كردن صورت به شكل غلو و اغراق آمیز قبل از كار میتواند

تاثیر به سزایی در آمادگی انتقال حس بازیگر داشته باشد.

2-تمرین بیان: ارائه ی

بیان مناسب در تئاتر بسیار سخت تر از سینماست. در تئاتر بوم صدا حركات بازیگر را

تعقیب نمیكند و او باید خود صدای خود را به تمام تماشاگران حتی تماشاگران

انتهای سالن به شكل واضح و مفهوم و رسا برساند! صدای بازیگر باید رسا باشد:

یعنی به خوبی به گوش تماشاگران برسد.تمرین صداهای آوایی و یا شعرهای كوتاه

با تن صداهای مختلف میتواند كمك خوبی در این مورد باشد. شایان ذكر است كه

یك بازیگر باد بتواند حتی گاها صدای درگوشی را طوری بیان كند كه تماشاگران

انتهای سالن نیز آنرا بشنوند و بفهمند. صدای بازیگر باید واضح و مفهوم باشد:

خوردن حرفهای آخر كلمه یا جمله یكی از ایرادات و مشكلات اساسی بازیگران تازه

كار است.بیان در تئاتر باید كاملا واضح مطرح شود و تك تك حروف كلمات قابل

تشخیص باشند. در این راستا امثال تمرین های زیر مفیدند:(این تمرین ها را با

صدای بلند انجام دهید و مراقب باشید كه كلیه ی حروف را واضح ادا كنید) در

لُرستان نُه لُر است و هر لُری نُه نَره لر نره لر چه نره لر!هر نره لر نه نره لر رشته‌ی

تسبیح اگر بگسست، معذورم بدار! دستم اندر ساعد ِ ساقیّ ِ سیمین ساق بود!

جمله ی ناگوارشت از طلب گوارش است ترك گوارش ار كنی زهر گوار آیدت سرو

چمان من چرا میل چمن نمی‌کند همدم گل نمی‌شود، یاد سمن نمی‌کند تو چو

بوبك ربابی به ستیزه تن ز دستی من خسته از ستیزت به نفیـر چون ربابم تو گرد

دلم گردان من گرد درت گردان در دست تو در گردش سرگشته چو پرگارم پنج من

پشم و پنج من کشک پنج من کشکِ پنج پشمش کم پنج من پشمِ پنج کشکش کم

و دیگر اینكه صدای بازیگر باید بدون لهجه (به جز موارد خاص كه تعمدیست) و

همچنین شفاف باشد.

3- تمرین سه اصل ذهنی تفكر ، تخیل و تمركز: در این مورد

تمرین های بداهه پردازی، خلاقیت در ایفای نقشها در موقعیت های خاص بدون

ارائه دیالوگ، و آماده سازی بازیگر به شكل رویا پردازی و تخیل با چشمان بسته و

در سكوت(فقط با تصویر سازی كارگردان و صحبتهای آرام او) كه برای رهایی از

دغدغه ها و مشغولیات فكری خارج از كار صورت میگیرد،میتواند مفید باشد.

 

این از اولین مطلبی که گذاشتم و امیدوارم مورد استفاده همه واقع شده باشه

ممنونم که با من همراه هستین و تا پست بعد با مطالب جدیدتر

بازیگری در سینما

                                            ( استاد عزت ا... جامعی ندوشن )

   بازیگر کیست؟   بازیگر به کسی می گویند که با تمرکز، باور ، احساس و حواس خود و با تقویت قدرت تخیل بتواند به نقش نزدیک شده و نقشی که به او داده می شود باور کند و بر تماشاگر تاثیر بگذارد .

تخیل ، تمرکز ، حافظه ،باور ، نرمش بدنی و صورت ، تقویت حواس ، تقویت قوه شنوایی ، تقویت قوه بینایی ، از عوامل اولیه بازیگری هستند.

حرکت : اهمیت بدن در کار بازیگری بر هیج یک از دست اندر کاران هنر بازیگری پوشیده نیست .

حرکت و بیان دو رکن اصلی بازیگری بشمار می آیند و شکی نیست که بیش از هر شرایط گوناگون بدن در دگرگون سازی و ایجاد تحول در این دو رکن نقش مستقیم دارد. انجام تمرینات و حرکات بدنی ، همواره در رشته بازیگری مورد نظر بوده و تداوم آن پیوسته مورد تاکید می باشد. در اثر این تداوم ، وضعیت بدن در شرایط مطلوبی قرار می گیرد و زمینه را برای تربیت بیان  که حساس ترین رکن بازیگری است فراهم می سازد.

شکل اندام شما بصورت ایستاده، نشسته ، ویا در حال حرکت ، نشانه شخصیت شماست.

انگیزه های حرکات شما از منابع حسی ، احساسی و ذهنی سرچشمه می گیرد و اعمال شما از یک ، دو ، و یا سه قوه محرکه نشات می گیرد

بدنتان سرد است و می لرزید ، احساس سرما و ناراحتی می کنید =>حرکت

می گویید هوا سرد است => بیان

خصوصیات یک بازیگر

1- نظم و انضباظ و رعایت وقت شناسی

2- احترام گذاشتن به سایر افراد گروه

3- بر عهده گرفتتن یک مسئولیت و انجام آن بنحو احسن

4-نرمش گروهی در ابتدای هر جلسه

5- قدرت تحمل و صبر و شنیدن انتقاد

6-تقویت حواس(درست شنیدن ، درست بوییدن)

7- تقویت حس بینایی ( درست دیدن)

8- تمرین حس چشایی

بیان : اندام های گفتاری همه افراد ازلحاظ شکل و اندازه متفاوتند. از این رو صدای هر فرد کاملا با صدای دیگران تفاوت دارد.

آنچه اهمیت دارد ، نحوه استفاده از دستگاه صوتی و سخنگویی است و یافتن بهترین راه استفاده از این دستگاه برای هر شخص

صدای قوی ، شفاف ، انعطاف پذیر و نافذ ، به خودی خود ، ثروتی بزرگ است و پیش نیازی است ضروری برای هنر بیانی و بازیگری

صدا وسیله ای است که بازیگر به وسیله آن با دیگران ارتباط بر قرار می سازد . بازیگر با صدا ، اندیشه ها و احساسات دقیق خود را بیان می کند و همچنین از طریق آن شخصیت خود را بروز می دهد.

در کار پرورش صدا چه اعمالی را باید انجام داد:

برای شل کردن عضلات ، حالتی که در آن عضلات هیچ گونه فرمانی از مغز دریافت نمی کنند و کاملا رها و شل می شود ، در این قسمت ، تمرین تنفس و تقویت عضلانی لب و زبان نیز مهم است.

این تمرینات ، بازیگر را آزاد و آماده می سازد و صدای شما را تقریبا همزمان با انجام آنها یاری می دهد.

بر اثر این تمرین ها قدرتی بیشتر در خود می یابید و نت هایی در صدا تشخیص می دهید که قبلا از آن خبرنداشتید .

حرکت/فنون بازیگری. محمودرضا رحیمی. تهران: نشر افراز. چاپ اول: 1390.

من سعی کردم که در مورد این مبحث هرجی می تونم براتون بهترین تمرینات ومنابع رو پیدا کنم اما اگر شما هم منبع بهتری رو سراغ دارید درقسمت نظرات بنویسید تا پیدا کنم و برای علاقه مندان دیگه بگذارم 

تمرینات حرکت صورت بدن...
ما را در سایت تمرینات حرکت صورت بدن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : bazighari بازدید : 173 تاريخ : يکشنبه 17 دی 1396 ساعت: 19:20